Det har vært noen travle dager i det siste, har vært så mye som har skjedd på så kort tid. Jeg tenker det at siden jeg bare skal være her 4 mnd så børe jeg prøve å være med på så mye som mulig og det har jeg ihvertfall gjort hittil ^^
På lørdag så dro Ragnhild, Lena og jeg ut på en oppdagelsesferd. Det ligger et svært idrettsanlegg ved siden av skolen; mange tennisbaner, flere forskjellige stadioner, baseballbane, løpe bane, basketball bane, pil og bue bane osv. Da vi bestemte oss for å snu og gå tilbake så hadde vi bare komt halvveis. Det var tydeligvis en slags sportsdag for forskjellige klubber for barn. Det var veldig mange folk der som enten så på eller spilte en form for sport.
Etter en stund så måtte vi gå tilbake til skolen, for da skulle vi til en festival som heter Omagari, en fyverkeri konkurranse. I fjord så var det rundt 600 000 mennesker på festivalen! Har aldri sett så mange mennesker på en gang! Da vi kom til byen endte det opp med at utvekslingselevene delte seg og gikk hver sin retning, for det var så mye å se! Nedover alle veien, spesielt i retningen mot fyverkeriet, var det masse forskjellige boder, flest matboder med så mye forskjellige retter at en kunne velge og vrake. Noe så utrolig godt ut, mens noe annet så skikkelig skummelt ut :P Vi prøvde oss på noen forskjellige boder der alle sammen kjøpte forskjellig mat innimellom så vi kunne smake litt av hverandre.
Det var veldig mange japanere som stoppet og begynte å snakke med oss, og flere av de som sto i bodene ville ha oss bort så de kunne prate med oss. Noen tok til og med på se partyhatter for å få oppmerksomheten vår.
Vi møtte noen av de andre utvekslingselevene senere, før fyverkeriet skulle begynne.Vi satt i noen timer og pratet og koste oss, det var matboder rett ved så vi var aldri sultne eller tørste :P
En skulle tro at det snart ikke var plass til flere folk, men det strømmet på hele tiden, helt til fyverkeriet skulle starte.
Mange av fyverkeriene var utrolig fint å se på, mens andre var mer som billig fyverkeri på nmyttårsaften. Men for å si det sånn; fyverkeri kommer aldri til å være det samme igjen. Jeg har aldri sett et finere lys show enn de som var den kvelden. Det var rett og slett fantastisk, med forskjellig type musikk for å skape stemning.
Desverre så enten ble lommeboken min stjålet, så det var en dum avslutning på kvelden. Ragnhild, Lena, Vibeke og de andre dro tilbake med toget, mens jeg og to andre av utvekslingsstudentene som var veldig flink i japansk dro inn i folkehavet for å finne politiet og rappotere til de, men da endte det opp med at vi gikk glipp av toget vi skulle ta.
Da vi kom til stasjonen var hele plassen foran togstasjonen dekket av mennesker, og det var umulig å se enden på køen nedover gatene (køene var delt opp pga forskjellige stoppesteder). Det var også umulig å ta taxi for køen sto helt stille. Har aldri sett en så lange køer før! Heldigvis så var det ikke så utrolig lang kø der vi skulle, vi sto omtrent 1 time i kø. På toget møtte vi senior studenter fra aiu som tilbød oss skyss til skolen, for ellers så måtte vi ha tatt taxi eller gått i en time :/ I bilen endte det opp med at han satte på amerikansk musikk, og vi endte opp med å synge hele veien til skolen XD Han sa han skulle ta oss med til karaoke, de to studentene sa de viste om flere gode steder, så det gleder jeg meg til :)
Neste dag skulle vi egentlig til et svært kjøpesenter, men Ragnhild og jeg var så heldig å fikk gratis billetter til et Noh stykke, en gammel teaterstil som daterer langt tilbake i Japans historie.
Det er bare menn som er med i Noh-stykker, og hovedskuespilleren har på flere masker i løpet av stykke som representerer følelser og humør, med fantastiske kostymer. De snakker også veldig gammelt japansk, faktisk fra helt tilbake til Edo-perioden. Noh stykkene blir fremført på gamle shinto-templer, eller helligdommer, så det var et nydelig teaterlokalet vi var på.
Før stykket begynte gikk Ragnhild og jeg rundt og tok bilder, og vi stoppet med et lite hus som var gjort om til en liten cafe. Der solgte de litt japansk snop og snacks. Vi sto og studerte noe av det, vi kjente igjen litt, men mye var helt nytt for oss, så vi sto og diskuterte hva det kunne være. De snille japanske damene som satt bak disken begynte å prate med oss og prøvde å forklare hva det alt var. PLutselig kom det en eldre mann bort og bare tok opp en boks med en slags søt japansk mat, åpnet den opp og sa at vi skulle prøve. Vi prøvde maten og syntes det var veldig godt (klissete, men godt). De eldre damene satt der og lo og sa at han var svak for pene jenter :P Så ville de at vi skulle smake noe som lignet på en aubergine i sviske form. Jeg var førstemann som smakte på den, og det smakte helt forferdelig. Japanerne begynte bare å le pga ansiktsuttrykket mitt, og lo igjen da Ragnhild reagerte ganske likt. Vi sto og pratet med de en stund til,før vi måtte gå opp og finne plassene våre.
Stykket varte i 3 timer, med få, korte pauser innimellom. Det gikk greit å sitte der i begynnelsen, men etter en halvtime i samme stilling og det var liten plass begynner du å få krampe og vondt i bena. Da den første pausen endelig kom flyttet jeg med inntil en vegg så jeg fikk støtte til ryggen, og da var det veldig behagelig å sitte der. Jeg satte meg ned ved siden av en utrolig koselig japansk dame, som jeg snakket med i pausene på japansk. Hun kunne ikke noe engelsk, så var vanskelig å forstå da hun prøvde å forklare hva stykket handlet om. Lærte veldig mange nye ord i løpet av den samtalen ^^ Hun satt også underveis og viste meg hvor vi var i følge programmet, hvem som var gud og menneske i stykke osv.
Den første og siste delen av stykket forsto ikke de fleste av de utvekslings studentene mye av. En måtte nesten gjette seg frem innimellom, og en gang i blant forsto en hva de sa, selv om de var ganske avansert. Den andre delen av stykket forsto vi, siden det var en komedie, og det var et mer moderne japansk og mer bevegelser, så det var lettere å henge med. Vi satt der og lo hele tiden, og alle syntes det var den beste delen av stykket.
Hele dette stykket var en unik opplevelse, og senere dette semesteret skal vi kanskje på et Kabuki stykke, noe som jeg gleder meg veldig til!
Ragnhild og jeg ville fortsatt på kjøpesenteret, alle utvekslingsstudentene som hadde vært der fortalte om hvor utrolig stort det var og hvor mange forskjellige butikker det var der. Så vi bestemte oss for å dra neste dag. Senteret Aeon ligger omtrent 10 min unna campus med buss, så det gikk nå greit. Da vi kom opp den siste bakken til senteret, både Ragnhild og jeg måpte av begeistring. Kjøpesenteret er 4 etasjer høyt og sinnsykt langt! Vi brukte 6 timer på andre etasje (inkludert en middagsspause og en del snakking med de som jobbet i butikkene) og vi var fortsatt ikke ferdig med andre etasje da senteret stengte!
Tenkte ikke på å ta med kameraet mitt, men det skal jeg neste gang! Vi har tenkt å dra dit i morgen, og da skal vi innom en svær arcade og prøve litt artige maskiner der XD
Btw, den skjønne hunden til høyre er maskotten til AIU og heter Wan (voff på japansk) men også One (høres likt ut), som skal representere at vi er et (one)
Det var det for denne gang. Skal prøve å oppdatere innimellom, men som dere ser så er det utrolig mye som skjer i løpet av kort tid, så det spørs hvor ofte jeg kan oppdatere og hvor lange postene kommer til å være :P