Tuesday, September 13, 2011

Round1


Guri malla, nå har jeg vært skikkelig treig med å oppdatere :P gomen! (sorry)

Du lurer sikkert på hvorfor jeg har kalt denne posten for Round1. Det er to grunner for det faktisk, den første er at det er et svært bygg som er rett og slett en lekeplass med masse forskjellige som vi var på om i går, men dette skal jeg komme tilbake til senere.
Den andre grunnen er at vi begynte med fag for to uker siden, altså første runde :)
Hmm, hvor skal jeg begynne denne gangen...Det er så mye som skjer i løpet av dagene at jeg ikke har full kontroll over hva som skjedde den ene dagen. Da er det alltid greit å kunne ta frem kameraet og bla igjennom bildene, Jeg så igjennom alle bildene i dag, og begynner å nærme meg 400 bilder, som da er ca 44 bilder hver dag, pluss flere filmer. Ikke verst, hm? Poster bare de beste og de gøyeste, skal poste resten når jeg kommer hjem på Facebook, for hvis jeg prøver å laste opp et bilde her så tar det evig lang tid.Skal prøve å oppdatere litt oftere, heller oftere med kortere innlegg ;)

Begynte med fagene i forrige uke. Jeg har bare to fag om dagene (mens jeg har fri om mandagene faktisk), så alle de andre måtte stresse med å finne ut hvor og når de skulle være til timene, mens jeg fikk muligheten til å sove litt, dusje og vaske klær, og får gjort leksene ferdig allerede i begynnelsen av uken.

Om torsdagen måtte alle nye studenter være med på noe som heter Matriculation Ceremony, rett og slett en innvielses seremoni som gjør oss til offisielle AIU studenter. Alle stilte i finstasen, mesteparten av gutten kom til og med i dress!
Selve sermonien gikk nå greit nok, folk ropte "yes"/"hai" da navnet deres ble ropt, rektoren holdt en tale, musikk ble spilt, flere viktige personer holdt tale, og så var det til "Welcome Reception" og smake på mange kjente retter fra Japan, spesielt fra Akita. Men skal innrømme at det var kjekt med en slik sermemoni, får den følelsen av at de virkelig bryr seg om elevene. Helt siden vi kom her så har de passet godt på oss og tatt oss godt i mot. Det er betryggende, ihvertfall i starten og tenke på at de er her for å hjelpe oss, for å sitere en tidligere norsk student ved AIU: "De gikk nesten å leiet oss gjennom hele året...", men så sa han også at en blir nesten lei av det til slutt, så vi får se. Hittil så setter jeg pris på hjelpen og infoen ihvertfall.

Etter seremonien bestemte Ragnhild og jeg å dra på et av studentenes favoritt sted: The Aeon Mall. Og for å være ærlig så er nok det kjøpesenteret blitt et av mine favoritt steder og. Denne gangen tok jeg med kameraet, meenn, vi var litt opptatt med å shoppe, så fikk bare tatt bilder av en butikk som var helt fantastisk! Rett og slett en fotobutikk der barn får kle seg opp i fantastiske kostymer/kjoler/kimonoer/dresser osv og så blir de tatt bilde av. Damen som jobbet der var så snill og viste oss rundt i butikken og tok ut forskjellige plagg for oss. Var utrolig artig å gå rundt og se.
Butikkene er også helt annderledes enn de i Norge. I Norge er det nesten bare det samme hele tiden, men her er det faktisk mange butikker med forksjellige stiler! Det er så mye forskjellig her at en blir nesten helt svimmel. Og selv om jeg har litt problemer med å finne klær som er lange nok eller er store nok rundt hoftene så har jeg funnet en del som jeg kanskje aldri ville ha funnet i Norge, og det er utrolig stillig. Det var en dame som sa jeg så ut som en model i det ene antrekket jeg kjøpte :P Så gleder meg til å forandre stilen min litt og fornye garderoben min :) har begynt litt, men må tenke litt på økonomien ^^'
 Er fortsatt ikke vant til at de som jobber i butikkene står og "roper" velkommen på japansk. Og jeg er ihvertfall i vant til at når vi kommer inn og vil prøve noe så tar de klærne fra oss, viser oss veien til prøve rommet, henger det opp for oss, kommer tilbake med en gang når vi har prøvd på oss klærne for å se at alt gikk greit for så enten henge klærne på plass eller ta de bort til kassen. Når du har betalt så pakker de tingene ned forsiktig i en pose og kommer frem fra disken og gir posen direkte til oss. Snakk om service!





Etter litt shopping så ble vi litt sultne og bestemte oss for å smake på noen av de fristende rettende som kjøpesenteret tilbyr. Når en går forbi resturantene så har de plastikkfigurer av maten de serverer, så en kan se hva de forskjellige stedene tilbyr. Egentlig genialt, foren blir mye mer fristet når en ser hva en kommer til å få. En får også utrolig mye mat for en billig penge. Så vi koste oss med sushi og ramen. Neste gang vi går der så skal vi smake rullebånd sushi, altså sushi som en kan plukke fra et rullebånd, så en kan velge selv hva en vil ha. De tar bare betalt basert på hvor mange talerken en bruker. En grei mulighet til å smake litt forskjellig rett og slett.
Etter at magene våre var fulle så gikk vi på en svær arcade i andre etasje. Det var så utrolig mye forksjellig der, men det koster jo selvfølgelig penger :/ Vi prøvde også de berømte japanske fotoboksene, men siden vi ikke hadde mobil den dagen, fikk vi bare små bilder (pass størrelse), men nå når vi har fått det så skal vi gå tilbake og prøve en gang til ^^







Da vi dro tilbake til AIU møtte vi på en gruppe jenter som skulle inn til byen til en "second hand shop" for å kjøpe/se på kimonoer. Dette var da et tips fra den berømte prof. Ashmore, som sa at en kunne gjøre et kupp der! En vanlig kimono kan koste flere titalls kroner, mens der så fikk jeg kimono, obi og noen andre viktige ting til kimonoen for under hundrelappen. Noe som rett og slett er helt fantastisk! MEN, jeg måtte jobbe for det, for å si det sånn. Som dere sikkert vet så er japanerne ikke akkurat de høyeste personene, og de er egentlig ganske rett i kroppen, ikke så veldig store hofter på de eller brede skuldre. Så her kommer jeg, 1,80m høy, brede skuldre og store hofter og ville ha en kimono. For å si det sånn så mistet jeg tellingen over hvor mange kimonoer jeg endte opp med å prøve, alle sammen var nydelige og ikke så altfor dyre, men alle var bittelitt for liten...Så stakkars damen som jobbet der måtte kalle inn forsterkninger, for å takle 6 jenter på en gang, og alle ville ha en kimono, var nok en vanskelig oppgave kan jeg tenke meg. Da den andre damen kom spurte jeg om hjelp til å finne en som passet meg. Blikket hennes gikk opp og ned, så var det frem med målebåndet. Da hun målte meg mumlet hun på japansk at jeg var utrolig høy og ba meg om å vente en stund. Hun lette igjennom alle kimonoene i salgs seksjonen, og jeg prøvde på meg den ene etter den andre, men igjen; de var akkurat for liten. Hun sto og så på meg litt oppgitt, og så klasket hun meg på hoftene og sa at de var problemet :P "Japanske kvinner har ikke hofter" sa hun, mens hun ristet på hodet og lo. Til slutt fant hun to stk, en casual (den på bildet) som kostet litt, mens en rosa en som er formel og som kostet mindre. Endte opp med at jeg kjøpte den rosa, var utrolig søt og nydelig dekor på den, så denne skal jeg bruke på kabuki stykket vi skal på senere!

Neste dag så var det til Round 1! Skulle virkelig ønske vi hadde noe sånt i Norge, det var rett og slett et svært lekeland med utrolig mange forskjellige sporter, spill, underholdning osv! Vi kunne bare være der for 4 timer, men denne helgen så har vi planer om å dra først til et kjøpesenter som er rett ved siden av Round1 (et som er ennå større enn det jeg snakket om tidligere) være der til det stenger, gå og spise, så være på Round1 hele natten! Så skal vi avslutte med en tur til en onsen(varmekilde) rett ved siden av bygget. Jeg gleder meg skikkelig, spesielt til å prøve karaoke og onsen XD blir spennende dette her.

Om onsdagen fikk jeg se tradisjonel japansk dans, de holdt på å øve til AIU festivalen, så de som hadde lyst til å bli med i klubben deres kunne komme og se på. Var utrolig pent å se på, alle danset i takt og var utrolig elegante. Bare synd at setene var vonde og liten plass for bena :P



Etter showet bestemte Madison, Vibeke og Colleen og jeg gå ta en tur opp til "Ninja cours", en svær hinderløype omtrent 45-50 min unna skolen til fots. Var så utrolig gøyt å løpe rundt der oppe og leke apekatter :) Jeg greide å komme borti en japansk brennesle, så jeg viste ikke at den var farlig, så endte opp med at jeg begynte å svi og klø noe så sinnsykt på bena, men ignorerte det til vi kom tilbake til der vi kjøpte bill. Da prøvde vi å forklare til mannen som solgte bill. hva som hadde skjedd og om han hadde noe som kunne dempe kløingen. Han trodde vi mente at jeg hadde blitt bitt av et insekt eller noe, så han kom med et middel som hjalp mot det. Smurte det på med håp om at det ville dempe smertene, men var helt omvendt reaksjon. Endte opp med at jeg satt ned på knærnene og begynte å banne og sverge (på norsk heldigvis) og kjente at tårene presset på fordi det svei sånn. Herregud, så vondt det gjorde! Stakkars mannen fikk panikk og prøvde å spørre om hva som var gale, men igjen jeg hadde så vondt at jeg måtte bare bite tennene sammen så jeg ikke bannet mer :P Endte opp med å halte tilbake til skolen, men skylte knærnene mine med litt vann underveis, så det gav seg etterhvert (heldigvis, steike meg kor det svei!)


Resten av forrige uke var det ikke noe spesielt som skjedde,
ikke før om fredagen...
Denne fredagen som var dro vi på "field trip" med manga mania klassen vår, til en svær manga/anime/videospill (helt ned til de aller første maskinene!)/ klær og andre dupeditter. Det var så utrolig mye å se der, men vi hadde ikke så mye tid før skolebussen gikk igjen, så alle måtte ta en fort tur igjennom den gigantiske butikken med en dinosaur utenfor ^^ De hadde så mye gøyt der, og endte opp med å bruke litt penger der ^-^' men kjøpte ikke like mye i forhold til de andre :P Dagen etter så dro vi til en annen manga butikk i byen som hadde også utrolig mye gøyt :) Der kjøpte jeg en tablet som sikkert ville kostet over 1500 kr i Norge, men bare kostet 500-700 kr her! er helt fantastisk å bruke det, og gleder meg til å lage bilder med det!
Det var alt jeg hadde for denne gang. Skal prøve å oppdatere oftere, men kommer nok ikke til å være så utrolig mange bilder fremmover...Kameraet mitt ble uheldigvis ødelagt, så må skaffe meg et nytt et først. Men skal gjøre mitt beste!


Mata ne! \(^-^)_