Du lurer sikkert på hvorfor jeg har kalt denne posten for Round1. Det er to grunner for det faktisk, den første er at det er et svært bygg som er rett og slett en lekeplass med masse forskjellige som vi var på om i går, men dette skal jeg komme tilbake til senere.
Den andre grunnen er at vi begynte med fag for to uker siden, altså første runde :)
Hmm, hvor skal jeg begynne denne gangen...Det er så mye som skjer i løpet av dagene at jeg ikke har full kontroll over hva som skjedde den ene dagen. Da er det alltid greit å kunne ta frem kameraet og bla igjennom bildene, Jeg så igjennom alle bildene i dag, og begynner å nærme meg 400 bilder, som da er ca 44 bilder hver dag, pluss flere filmer. Ikke verst, hm? Poster bare de beste og de gøyeste, skal poste resten når jeg kommer hjem på Facebook, for hvis jeg prøver å laste opp et bilde her så tar det evig lang tid.Skal prøve å oppdatere litt oftere, heller oftere med kortere innlegg ;)
Om torsdagen måtte alle nye studenter være med på noe som heter Matriculation Ceremony, rett og slett en innvielses seremoni som gjør oss til offisielle AIU studenter. Alle stilte i finstasen, mesteparten av gutten kom til og med i dress!
Selve sermonien gikk nå greit nok, folk ropte "yes"/"hai" da navnet deres ble ropt, rektoren holdt en tale, musikk ble spilt, flere viktige personer holdt tale, og så var det til "Welcome Reception" og smake på mange kjente retter fra Japan, spesielt fra Akita. Men skal innrømme at det var kjekt med en slik sermemoni, får den følelsen av at de virkelig bryr seg om elevene. Helt siden vi kom her så har de passet godt på oss og tatt oss godt i mot. Det er betryggende, ihvertfall i starten og tenke på at de er her for å hjelpe oss, for å sitere en tidligere norsk student ved AIU: "De gikk nesten å leiet oss gjennom hele året...", men så sa han også at en blir nesten lei av det til slutt, så vi får se. Hittil så setter jeg pris på hjelpen og infoen ihvertfall.
Butikkene er også helt annderledes enn de i Norge. I Norge er det nesten bare det samme hele tiden, men her er det faktisk mange butikker med forksjellige stiler! Det er så mye forskjellig her at en blir nesten helt svimmel. Og selv om jeg har litt problemer med å finne klær som er lange nok eller er store nok rundt hoftene så har jeg funnet en del som jeg kanskje aldri ville ha funnet i Norge, og det er utrolig stillig. Det var en dame som sa jeg så ut som en model i det ene antrekket jeg kjøpte :P Så gleder meg til å forandre stilen min litt og fornye garderoben min :) har begynt litt, men må tenke litt på økonomien ^^'
Er fortsatt ikke vant til at de som jobber i butikkene står og "roper" velkommen på japansk. Og jeg er ihvertfall i vant til at når vi kommer inn og vil prøve noe så tar de klærne fra oss, viser oss veien til prøve rommet, henger det opp for oss, kommer tilbake med en gang når vi har prøvd på oss klærne for å se at alt gikk greit for så enten henge klærne på plass eller ta de bort til kassen. Når du har betalt så pakker de tingene ned forsiktig i en pose og kommer frem fra disken og gir posen direkte til oss. Snakk om service!
Etter litt shopping så ble vi litt sultne og bestemte oss for å smake på noen av de fristende rettende som kjøpesenteret tilbyr. Når en går forbi resturantene så har de plastikkfigurer av maten de serverer, så en kan se hva de forskjellige stedene tilbyr. Egentlig genialt, foren blir mye mer fristet når en ser hva en kommer til å få. En får også utrolig mye mat for en billig penge. Så vi koste oss med sushi og ramen. Neste gang vi går der så skal vi smake rullebånd sushi, altså sushi som en kan plukke fra et rullebånd, så en kan velge selv hva en vil ha. De tar bare betalt basert på hvor mange talerken en bruker. En grei mulighet til å smake litt forskjellig rett og slett.
Etter at magene våre var fulle så gikk vi på en svær arcade i andre etasje. Det var så utrolig mye forksjellig der, men det koster jo selvfølgelig penger :/ Vi prøvde også de berømte japanske fotoboksene, men siden vi ikke hadde mobil den dagen, fikk vi bare små bilder (pass størrelse), men nå når vi har fått det så skal vi gå tilbake og prøve en gang til ^^
Om onsdagen fikk jeg se tradisjonel japansk dans, de holdt på å øve til AIU festivalen, så de som hadde lyst til å bli med i klubben deres kunne komme og se på. Var utrolig pent å se på, alle danset i takt og var utrolig elegante. Bare synd at setene var vonde og liten plass for bena :P
Resten av forrige uke var det ikke noe spesielt som skjedde,
ikke før om fredagen...
Denne fredagen som var dro vi på "field trip" med manga mania klassen vår, til en svær manga/anime/videospill (helt ned til de aller første maskinene!)/ klær og andre dupeditter. Det var så utrolig mye å se der, men vi hadde ikke så mye tid før skolebussen gikk igjen, så alle måtte ta en fort tur igjennom den gigantiske butikken med en dinosaur utenfor ^^ De hadde så mye gøyt der, og endte opp med å bruke litt penger der ^-^' men kjøpte ikke like mye i forhold til de andre :P Dagen etter så dro vi til en annen manga butikk i byen som hadde også utrolig mye gøyt :) Der kjøpte jeg en tablet som sikkert ville kostet over 1500 kr i Norge, men bare kostet 500-700 kr her! er helt fantastisk å bruke det, og gleder meg til å lage bilder med det!
Det var alt jeg hadde for denne gang. Skal prøve å oppdatere oftere, men kommer nok ikke til å være så utrolig mange bilder fremmover...Kameraet mitt ble uheldigvis ødelagt, så må skaffe meg et nytt et først. Men skal gjøre mitt beste!
Mata ne! \(^-^)_
No comments:
Post a Comment